apa cita - cita aku ya ? entri panjang malam ini - Tasnim Hafidz

Friday, March 18, 2011

apa cita - cita aku ya ? entri panjang malam ini

assalamualaikum semua ! baiklah , pada hari ini kita akan membincangkan topik yang hangat iaitu cita - cita *ceh macam forum perdana pula . anda semua ada cita - cita kan ? siapa yang tak ada cita - cita dalam hidup dia tu sila angkat kaki dan berlarilah selama tiga jam ya . haha , tak adalah . gurau saja . malam ni aku nak cerita pasal cita - cita aku . masa kecik - kecik dulu kan , bila cikgu tanya aja nak jadi apa aku mesti pilih tiga ni :
  1. nak jadi doktor
  2. nak jadi business woman
  3. nak jadi polis 
haha , kelakar tak ? tak kan . biasa lah tu . masa kecik - kecik dulukan , macam - macam aku nak jadi bila dah besar  nanti . nak jadi itulah , nak jadi inilah . haish , macam - macam lah . belajarnya malas jugak . tapi bila dah besar , lain pula ceritanya .  aku ada matlamat hidup aku sendiri . matlamat aku , aku nak jadi orang yang berjaya dan berguna kepada diri sendiri , keluarga , masyarakat , bangsa , negara dan agama sama ada di dunia mahupun di akhirat . haha , panjang nya . 

 sebenarnya , sampai sekarang ni , aku nak sangat jadi doktor . tapi , aku tak berani lah , haha . aku ni penakut . nak kena ambil darah hari tu pun aku dah kena gelak dengan doktor tu . dia kata aku takut . sebab tangan aku sejuk gila , haha . tapi aku bukan takut , cuma tak berani je , haha . sama je lah kan , hehe . aku tak berani lah nak bedah - bedah orang ni . nak suntik orang ke , nak jahit ke . apa yang perlu dilakukan oleh seorang doktor lah . aku memang tak berani . aku takut lau tersalah toreh ke , cucuk dalam sangat ke , haha . bila aku cakap macam tu kan , mak aku mesti bebel . dia kata , " kan nanti belajar ! mesti lah belajar nanti nak buat macam mana " . yelah mama , memang lah belajar . tapi kalau tak berani jugak ? haha . itulah alasan aku .

tapi kalau tak dapat jadi doktor , jadi farmasi pun okey lah , haha . farmasi ni cita - cita aku nombor dua . aku tak kesah jadi apa pun asalkan pekerjaan itu halal . tapi semuanya bergantung pada result yang akan datang nanti . cita - cita memanglah ada tapi kalau resultnya tak segah mana pun tak jadi juga . 
"Ya Allah , kau berikanlah aku kejayaan yang cemerlang . mudah - mudahan aku dapat mencapai cita - citaku ini Ya Allah ." amin ~
  terima kasih kepada sesiapa yang sudi baca entri panjang aku ni , haha . doakan aku dapat yang terbaik ya .   selamat malam semua . assalamualaikum ~~


2 comments: